تولید فیلم استرچ پی وی سی

نایلون استرچ فیلم

فیلم استرچ پی وی سی دارای مصارف بسیاری است که عمده این مصارف معطوف به بسته بندی محصولات است. کارخانه‌ های بسیاری برای بسته‌ بندی محصولات خود از فیلم استرچ استفاده می‌ کنند که از آنها می‌ توان به کارخانه‌ های تولید محصولات کشاورزی، قطعات خودرو، لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، لوازم خانگی و … اشاره کرد. در این مقاله به معرفی فیلم استرچ پی وی سی و فرآیند تولید آن پرداخته‌ ایم، پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

سوالات متداول درباره نایلون فیلم استرچ

فیلم استرچ پی وی سی چیست؟

فیلم استرچ پی وی سی که به آن فیلم شرینک پی وی سی نیز گفته می‌ شود، از پرکاربردترین موارد در بسته‌ بندی محصولات به حساب می‌ آید. این فیلم‌ ها یک فیلم پلاستیکی قابل کشش محسوب می‌ شوند که از رزین‌ های پلی اتیلن با چگالی کم تولید شده‌ اند. فیلم پی وی سی به مانند یک روکش پلاستیکی به دور محصول پیچیده شده و مانند یک پک نایلونی به جداره بیرونی بسته‌ بندی مذکور می‌ چسبد. فیلم‌ های استرچ پی وی سی در حرارت دمای بالای 20 درجه سانتی‌ گراد عمل می‌ کند و به همین دلیل در دمای پایین 20 درجه سانتی‌ گراد باید نگهداری شود.
فیلم استرچ پی وی سی به طور کل دارای دو نوع فیلم استرچ دستی و فیلم استرچ ماشینی است که همان‌ طور که از نام فیلم استرچ دستی پیداست، در استفاده از این فیلم‌ های استرچ ماشین‌ آلات دخالتی ندارند و همان‌ طور که از نام فیلم استرچ ماشینی پیداست، استفاده از این دسته فیلم‌ های استرچ بدون دخالت انسان بوده و از دستگاهی به نام دستگاه استرچ برای کار با آن استفاده می‌ شود.

تولید فیلم استرچ پی وی سی دارای چه فرآیندی است؟

تولید فیلم استرچ پی وی سی از مواد اولیه تا حالت نهایی مراحل مختلفی را طی می‌ کند تا در نهایت به تولید فیلم استرچ پی وی سی برسد. فیلم استرچ به طور کل با دو روش تولید می‌ شود که در ادامه با این دو روش آشنا خواهید شد.

روش اول: تولید فیلم استرچ با روش کواکستروژن بادی

فرآیند اکستروژن فیلم بادی فرآیند پیوسته‌ ای است که در آن با استفاده از یک لوله داغ و وزش هوای سرد فیلم استرچ تولید می‌ شود. این دسته از فیلم‌ ها که به فیلم‌ های دمشی معروف هستند، در تولید کیسه‌ های مواد غذایی و بسته‌ بندی پیراهن و لباس مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

روش دوم: تولید فیلم استرچ با روش کواکستروژن ریخته

فرایند کواکستروژن ریخته فرآیند پیوسته‌ ای است که در آن از عمل ریخته‌ گری استفاده می‌ شود. در این روش ماده پلاستیکی ذوب شده و از میان یک قالب عبور کرده و بر روی یک غلتک سرد ریخته می‌ شود. سرانجام بر روی این غلطک نایلون شکل گرفته و تولید می‌ شود. از این دسته فیلم‌ های ریخته شده برای بسته‌ بندی و لایه‌ سازی استفاده می‌ شود.
در بین این دو روش از روش دوم یعنی ریخته‌ گری بیشتر از روش اول استفاده می‌ شود که دلیل این امر به برخی ویژگی‌ های روش ریخته‌ گری بر می‌ گردد. در ادامه با مراحل تولید فیلم استرچ پی وی سی با استفاده از روش ریختگی و ویژگی‌ های این روش آشنا خواهید شد.

مراحل تولید فیلم استرچ با استفاده از روش ریخته‌ گری

روش ریخته‌ گری دارای 6 مرحله است که در زیر این 6 مرحله به تفصیل توضیح داده شده‌ اند.

تغذیه مواد

اولین مرحله تغذیه مواد بوده و در این مرحله ماده اولیه یعنی گرانول پلاستیک پلی اتیلن به داخل اکسترودرها تغذیه می‌ شود. گفتنی است این گرانول‌ ها باید مطابق با استانداردها انتخاب شوند تا در نهایت فیلم استرچ با کیفیت خوب تولید شود.

ریخته‌ گری فیلم

مواد پلاستیکی اضافه شده در مرحله اول، در این مرحله توسط هیترها ذوب شده و پس از آن مواد مذاب از بین یک سره شکاف‌ دار عبور می‌ کند و در نهایت بر روی غلتک‌ های خنک‌ کننده قرار می‌ گیرد. در این مرحله برای جلوگیری از کاهش کیفیت محصول، فیلم تولید شده باید از نظر موارد مختلفی چون عدم چروک شدن، بریدگی، چسبیدگی، ضخامت کنترل کشش فیلم، صخامت لایه‌ ها و … کنترل گردد.

سه لایه و استرچ کردن

در این مرحله فیلم سه لایه با استفاده از رول‌ ها و غلتک‌ های دستگاه به صورت استرچ تبدیل می‌ شود.

سرد کردن

در مرحله سرد کردن، مواد مذاب ریخته شده بر روی غلتک‌ ها توسط جریان آب سرد می‌ شود. در این مرحله سرعت سرد شدن بسیار مهم است، زیرا هر چه سرعت بالاتر باشد کریستال‌ های کوچکی به وجود می‌ آید و در نهایت فیلم شفافی تولید خواهد شد.

رول جمع کن

فیلم تولید شده در این مرحله توسط یک رول جمع‌ کن به صورت نوسانی جمع خواهد شد.

بسته بندی

مرحله آخر بسته بندی محصول نهایی است که در این مرحله قبل از هر چیز لازم است نمونه‌ ای به صورت تصادفی انتخاب شود و مورد آزمایش قرار بگیرد تا در نهایت استاندارد بودن فیلم تولید شده تایید شود و وارد انبار شود.

روش ریخته‌ گری دارای چه ویژگی‌ هایی است؟

  •  به دلیل سرعت بالاتری که در سرد کردن فیلم ریخته شده در این روش وجود دارد، بلورینگی ایجاد شده و در نتیجه فیلم شفاف‌ تری تولید می‌ شود.
  • در این روش با تغییرات ضخامت کمتری رو به رو خواهید بود.
  •  در روش ریخته‌ گری از پلی اتیلن با شاخص ذوب 2 تا 30 و در روش بادی از پلی اتیلن با شاخص ذوب کمتر از 5 استفاده می‌ شود. از آن جایی که شاخص ذوب بالا موجب افزایش شفافیت فیلم می‌ شود، استفاده از روش ریخته‌ گری فیلم استرچ شفاف‌ تری را به همراه خواهد داشت.
  • راندمان و بازدهی کار در روش ریخته‌ گری بالاترین حد ممکن را داراست.
  • فیلم‌ های تولید شده با روش ریخته‌ گری از نظر خصوصیات اپتیکی دارای ویژگی‌ های خوبی هستند.

تولید فیلم استرچ صنعتی

سخن پایانی
در این مقاله به معرفی فیلم استرچ پی وی سی و فرآیند تولید آن پرداختیم. به دلیل کاربردهای بسیاری که فیلم‌ های استرچ دارا هستند، تولیدکنندگان بسیاری در صنایع مختلف از این دسته از نایلون‌ ها برای بسته‌ بندی محصولات تولیدی خود بهره می‌ برند. پلی پارس تهران تولیدکننده انواع فیلم‌ های استرچ و نایلون‌ های حبابدار است. در صورتی که در رابطه با انواع مختلف فیلم‌ های استرچ بر اساس سایز، ضخامت، جنس و قیمت آنها سوال دارید، می‌ توانید با بخش فروش شرکت پلی پارس تهران تماس داشته باشد.

سوالات متداول

1- فیلم استرچ پی وی سی چیست؟

فیلم استرچ پی وی سی فیلم پلاستیکی قابل کششی است که برای بسته‌ بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

2- فیلم استرچ پی وی سی به چه روش‌ هایی تولید می‌شود؟

فیلم استرچ پی وی سی عمدتا به دو روش بادی و ریخته‌ گری تولید می‌ شود.

3- از کدام روش بیشتر برای تولید فیلم استرچ پی وی سی استفاده می‌ شود؟

از بین دو روش بادی و ریخته‌ گری، روش ریخته‌ گری به دلیل ویژگی‌ های خوبی که دارد، در تولید فیلم استرچ پی وی سی بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

4- ماده اولیه تولید فیلم استرچ پی وی سی چیست؟

در تولید فیلم استرچ پی وی سی عمدتا از گرانول پلاستیک پلی اتیلن به عنوان ماده اولیه استفاده می‌ شود.

5- در حین تولید فیلم استرچ پی وی سی، فیلم تولید شده باید از چه نقطه نظراتی مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد؟

فیلم تولید شده باید از نظر موارد مختلفی چون عدم چروک شدن، بریدگی، چسبیدگی، ضخامت کنترل کشش فیلم، ضخامت لایه‌ ها و … کنترل گردد.

Rate this post