سلفون چیست؛ کاربرد آن

نایلون استرچ

استفاده از محصولات پلاستیکی و انواع آن با افزایش تولیدات صنعتی از محبوبیت خاصی برخوردار شده است. سلفون هم در بازار ایران و هم در بازار جهانی معانی متفاوتی دارد. در این مقاله پلی پارس تهران، سعی دارد شما را بیشتر با این محصول پرکاربرد آشنا نماید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فروش نایلون

فیلم های پلیمری به سه دسته تقسیم می ‌شوند:

  • پلیمرهای طبیعی
  • پلیمرهای مصنوعی
  • پلیمرهای سنتزی

پلیمرهای طبیعی

پلیمرهای طبیعی فیلم ‌هایی است که از پروتیین، لاستیک طبیعی و سلولز ساخته شده‌ و متداول ترین نوع این فیلم ‌ها در دنیا «سلفون» نامیده می ‌شود.
در بازار ایران سلفون به فیلم‌ های شفاف و شیشه‌ ای که در مادۀ اولیه ‌اش پلی پروپیلن به کار رفته است گفته می ‌شود.

روش تولید سلفون

مادۀ اولیه آن پس از آنکه به حالت مذاب درآمد از قالب دستگاه به کمک آب سرد شده به حالت آمورف در می‌آید.کاربرد این فیلم‌ها در محدوده ‌های دمای بالا، به دلیل دمای ذوب بالاتر این فیلم نسبت به نایلون و نایلکس بیش ‌تر است.

به نظر شما دلیل کاربرد سلفون برای بسته ‌بندی غذا چیست؟

سلفون ‌ها را به احتمال زیاد در مراسم ‌های مختلف مشاهده می ‌کنید که برای پوشش مواد غذایی مثل: حلوا، خرما، میوه و … استفاده می‌کنند. به نظر شما دلیل آن چیست؟ باید اینگونه بگوییم که این محصول به این دلیل که خوراکی‌ ها و مواد غذایی را در مقابل اشعۀ uv، گرد و غبار، رطوبت و… محافظت می‌ کند، استفاده و به کارگرفته می ‌شود.
همانطور که می‌دانید نور مستقیم خورشید بر روی مواد غذایی باعث فاسد شدن آن می‌ شود و همچنین گرد و غبار و حشرات و باکتری ‌های موجود در هوا باعث آلودگی مواد غذایی می ‌شود. پس بهترین راه برای سالم نگه داشتن مواد غذایی این است که از سلفون استفاده شود.
کاربرد دیگر سلفون این است که به صورت رومیزی در رستوران ‌ها ، بعضی از تالارها و یا حتی در منازل هم مورد استفاده قرار می ‌گیرد. جنس سلفون ‌های رومیزی به نسبت سلفون‌ هایی که در بسته بندی مواد غذایی و حبوبات استفاده می ‌شود، ضخیم‌تر است. در بسته بندی مواد صنعتی نیز از سلفون استفاده می ‌شود و جنس آن بسیار ضخیم تر است.

چند نوع سلفون وجود دارد؟

علاوه بر مواردی که گفته شد، سلفون جایگاه بسیار ویژه در قسمت بسته بندی برای خود دارد. سلفون را می ‌توان در سه گروه جداگانه تقسیم کرد. این سه گروه عبارت اند از: سلفون صدفی، سلفون شفاف ، سلفون متالایز و سلفون نایلون که هر کدام دارای کاربرد متفاوتی است.

سلفون متالایز

آیا تا به حال به بسته بندی چیپس و پفک دقت کرده اید؟ برای اینکه چیپس و پفک در معرض آفتاب قرار نگیرد و فاسد نشود از سلفون متالایز در بسته بندی آن استفاده می ‌کنند. آلومینیومی که در سلفون متالایز وجود دارد باعث آن می‌ شود که مواد غذایی داخل بسته فاسد نشود.

سلفون صدفی

یک سری از مواد غذایی برای این که فاسد نشوند و سالم بمانند نیاز به سرما و جای خنک دارند؛ به همین دلیل آن ها را در سردخانه‌ ها نگهداری می کنند در ابتدا این دسته از مواد غذایی را با استفاده از سلفون صدفی بسته بندی کرده و در مرحله ی بعد آن را در داخل سردخانه قرار می ‌دهند.

سلفون شفاف

یک سری از مواد غذایی هستند که هر چقدر هم در معرض نور خورشید قرار بگیرند فاسد نمی‌ شوند. برای مثال ماکارونی اگر بسته بندی شده باشد و در مقابل نور خورشید قرار بگیرد به هیچ عنوان فاسد نمی ‌شود و با خیال راحت می‌ توانید از آن استفاده کنید. به همین دلیل برای این دسته از مواد غذایی از سلفون شفاف استفاده می ‌شود.

سلفون نایلون یا محافظ

آیا تا به حال به داخل جعبه ‌ی خوراکی‌ های خشک نظیر انجیر، کشمش، میوه‌ های خشک و …. دقت کرده اید؟ اگر به بسته بندی آن توجه کرده باشید می ‌بینید که با استفاده از پلاستیکی شفاف که دارای قابلیت کشسانی است، بسته‌ بندی شده ‌اند.
موارد استفاده از این نوع سلفون به این دلیل است که رطوبت به مواد غذایی خشک نفوذ نکند، گرد و غبار جذب نکند و هم چنین تازه باقی بماند. این نوع سلفون علاوه بر اینکه مواد غذایی را با آن بسته بندی می ‌کنند، بلکه در بسته بندی کردن پوشاک، مبلمان و…. مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کاربرد سلفون نایلون یا محافظ

نایلون، نایلکس و همچنین سلفون محافظ با هم تفاوت دارند و تفاوت آن‌ ها در مواد تشکیل دهنده ‌ی آن ها است. سلفون نایلون، تشکیل شده از موادی به نام پلی پروپیلن یا به عبارتی پ پ است. این سلفون خاصیت کش سانی و همچنین چسبندگی دارد و باعث می ‌شود که در هنگام بسته بندی مواد غذایی و یا … خوب فیکس شود.

اگر تا به حال به مبلمان فروشی رفته باشید خواهید دید که با استفاده از سلفون ها مبل ها را بسته بندی کرده اند. به نظر شما دلیل این کار چیست؟ چرا باید با سلفون بسته بندی نمایند؟ بسته بندی مبل ها باعث می شود تا آسیبی به پارچه ی مبل وارد نشود تا محصول بدون هیچ خسارت وارد شده ‌ای به مشتری تحویل داده شود. علاوه بر مواردی که در این قسمت توضیح داده شد، سلفون در زمینه های دیگری نیز کاربرد دارد.

کاربردهای سلفون

کاربرد دیگر سلفون این است که به صورت رومیزی در رستوران‌ ها ، بعضی از تالارها و یا حتی در منازل هم مورد استفاده قرار می ‌گیرد. جنس سلفون ‌های رومیزی به نسبت سلفون‌ هایی که در بسته بندی مواد غذایی و حبوبات استفاده می‌ شود، ضخیم ‌تر است. در بسته بندی مواد صنعتی نیز از سلفون استفاده می ‌شود و جنس آن بسیار ضخیم تر است.

نکاتی که می‌بایست به هنگام خرید سلفون به آن دقت کنید

قبل از خرید محافظ باید ویژگی ‌های آن را به خاطر بسپارید تا در هنگام خرید بتوانید اصل و یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. این ویژگی ‌ها عبارت اند از:

  • نرم و لطیف و لخت بودن آن
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • میزان چسبندگی آن
  • شفافیت بسیار زیاد
  • خاصیت کشسانی به اندازه

سخن پایانی
سلفون‌ ها در ابعاد و انداز‌ه های خاصی بنابر نیازهای موجود ساخته می ‌شوند. به همین دلیل با در نظر گرفتن میزان نیاز به آن و یا استفاده آن جهت بسته‌ بندی تولیدات کارخانه ‌ای که پیش از این ذکر شد؛ بسیار بسیار مهم است.
سلفون که از جنس پلی اتیلن است در موارد زیادی مصرف و به کار گرفته می‌ شود.از این رو آشنایی کامل با روش ساخت آن و بهترین نوع آن با توجه به کار خود آشنا شوید.

Rate this post