انواع استرچ فیلم و بررسی آنها

نایلون مناسب بسته بندی

استرچ فیلم چیست؟ تاکنون چند بار در رابطه با استرچ فیلم شنیده اید؟

استرچ فیلم ها نوعی دیگر از تولیدهای پلیمری هستند که به صورت عامیانه از آنها به عنوان نایلون یاد می شود. مواد پتروشیمی اصلی ترین عنصر سازنده آنهاست که با اعتنا به تکنولوژی امروزه در بیشتر صنعت ها از جمله غذایی و صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربرد بسیار بالا و عملکرد فوق العاده این محصولات باعث شده تا به عنوان یک جایگزین عالی برای بسته بندی های کهن پالتی شناخته شود. البته در این میان نباید از قیمت بسیار مقرون به صرفه، کیفیت بالا، استفاده راحت و محکم آن غافل شد.

امروزه در دنیای پیشرفته ای زندگی می کنیم پس خیلی دور از ذهن نخواهد بود اگر بگوییم استرچ فیلم ها در انواع مختلفی به بازار معرفی شده اند. در این مقاله پلی پارس تهران قصد توضیحات بیشتری در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم.

سلفون استرچ در بسته بندی مواد خوراکی

نایلون پلی اتیلن

انواع فیلم استرچ

فیلم استرچ در انواع مختلف و گوناگونی تولید می‌ شود. در ادامه مهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترین انواع فیلم استرچ‌ ها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

فیلم استرچ دستی

رول نایلون استرچ به کمک یک نیروی کار به دور محصول پیچیده می‌ شوند. از این نوع فیلم استرچ‌ ها معمولا در کترینگ‌ ها، آشپزخانه، قنادی ها استفاده می‌ شود. فیلم استرچ دستی همانطور که از نامش پیداست، به کمک نیروی دست مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

دقت داشته باشید که این رول‌ ها باید از لطافت و کشش مطلوبی برخوردار باشند. همچنین با در نظر گرفتن نیروی انسانی در پیاده سازی فرآیند استرچ کردن، سرعت کار بسته به نیروی انسانی کمتر می‌‌ باشد.

فیلم استرچ ماشینی

این نوع فیلم استرچ در دستگاه‌ های مختلف استرچ پالت مانند استرچ پالت گردان، استرچ پالت فرودگاهی، شیرینگ پالت و … مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از آن جایی که از فیلم استرچ ماشینی برای کشیدن فیلم استرچ از ماشین استفاده می‌ شود، ضخامت، طول و میزان کشش این نایلون‌ ها از مدل‌‌ های دستی بیشتر در نظر گرفته می‌ شود.

فیلم استرچ ماشینی اغلب در صنایع مختلف کاربرد داشته و به صورت اتوماتیک با سرعت بالا انجام می‌ شود.

تولید استرچ فیلم صنعتی

فروش نایلون استرچ

مزایای استفاده از استرچ فیلم

در ابتدای مقاله قبل از اینکه به سراغ انواع مختلف آن بروید، بیایید با مزایای آن آشنا شویم. آشنایی با مزایای آن باعث می شود تا در حین خرید، تصمیم گیری راحت تری داشته باشید.

  • از قدرت جذب بالایی بر روی بدنه محصولات برخوردار است. به همین دلیل از ورود گرد و خاک و همچنین انواع آلودگی ها به محصول جلوگیری می کند.
  •  اگر در نظر دارید تا از محصول خود در برابر آب و هرگونه رطوبت محافظت به عمل آورید، استفاده از استرچ فیلم بهترین گزینه به شمار می آید.
  •  هرچند از قطر بسیار کمی برخوردار است اما مقاوت بالایی در برابر سوراخ شدگی از خود نشان می دهد.
  • ضرب کششی استرچ فیلم بسیار بالاست. و این بدان معنی است که هنگام کشیدن این نوع پوشش بر روی کالا، دچار پارگی نخواهد شد.

استرچ فیلم پلی اتیلن

همانطور که گفته شد؛ استرچ فیلم ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. از جمله مهم ترین آنها میتوان به استرچ فیلم پلی اتیلن اشاره کرد. این محصول در دستگاه استرچ به شکل فیلم و یا رول نصب می شود.

از خصوصیات حائز اهمیت این محصول می توان به شفاف بودن، چسبندگی بالا و کشش آن اشاره نمود. فیلم های استرچ جهت بسته بندی برای محصولاتی که در پالت قرار می گیرند مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای فیلم استرچ به بالا بردن سرعت در بسته بندی، جلوگیری از ورود بخار و یا رطوبت به درون بسته بندی و پایین آوردن هزینه جا به جایی محصولات می توان اشاره کرد. عموماً برای محصولاتی که دارای ابعاد بزرگی بوده و روی پالت هستند از استرچ استفاده می شود.

فیلم استرچ پلی اتیلن چه کاربردهایی دارد؟

  •  در بخش پالت بندی قطعات مورد استفاده قرار میگیرد.
  •  بهره گیری از آنها در صنایع خودروسازی بسیار رایج است.
  •  در صنایع مختلف اعم از غذایی، بهداشتی و داروسازی کارآیی بالایی دارد.
  • برای ساخت لوازم آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرد.
  •  در رایانه و لوازم جانبی آن کاربرد دارد.
  •  برای تهیه مبلمان اداری و منازل به سراغ آن می روند.
  •  در کلیه صنایع بسته بندی میتوان بر روی آنها حساب باز کرد.

تفاوت اساسی بین فیلم استرچ و شیرینگ

همانطور که از نام مربوطه مشخص است، تفاوت اصلی بین این دو نوع لوازم بسته بندی محصول در تغییر اندازه آنها است. فیلم در هنگام گرم شدن منقبض می شود و همین امر باعث می شود تا از موادی که داخل آن قرار می گیرد محافظت بیشتری کند.

از طرف دیگر، بسته بندی استرچ نوعی محافظت است که با پیچیدن آن به دور بار از محصولات ، در هنگام حمل و نقل محافظت می کند. خاصیت ارتجاعی محبوب ترین ویژگی آن است. تفاوت مهم دیگر بین این دو نوع فیلم، ترکیب پلاستیک مورد استفاده در هر یک از آنها است.

علاوه بر این موارد؛ چاپ و بسته بندی فیلم شیرینگ از مقدار زیادی پلی اتیلن با چگالی کم ساخته شده است. در حالی که، فیلم استرچ حاوی سطح بالایی از پلی اتیلن با چگالی کم است.

نکات مهم در زمان خرید فیلم استرچ

در زمان خرید فیلم استرچ باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. این نکات به شرح زیر می‌ باشد:

ضخامت فیلم

یکی از مواردی که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید، ضخامت نایلون استرچ است. ضخامت این نایلون‌ ها معمولا بین 10 الی 50 میکرون است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که افزایش تعداد لایه‌ های نایلون باعث تغییر در ضخامت فیلم و استحکام آن می‌‌‌‌‌‌‌ شود.

معمولا رول‌ های استرچ در طول‌ های 1000 متری تولید و ارائه می‌ شوند.

حد کشسانی فیلم

استفاده از دستگاه استرچ پالت یکی از راه‌ های افزایش کیفیت بسته بندی نهایی و صرفه جویی در هزینه‌ ها است که قابلیت PreSretch نیز دارد. دقت داشته باشید که در این دستگاه حتما باید از فیلم‌ هایی استفاده شود که حداقل میزان کشسانی آن 300 درصد باشد.

تعداد لایه‌ های نایلون

نایلون‌ های تولید شده برای رسیدن میزان استحکام قابل قبول، چند لایه CoExtrusion می‌ باشند. در واقع تعداد لایه ها موجب افزایش کیفیت نهایی و بهبود قابلیت‌ های مکانیکی می‌ شود. این را هم در نظر داشته باشید که زیاد شدن قطر دلیل بر مرغوبیت نایلون نیست.

این فیلم‌ ها معمولا به صورت وزنی فروخته می‌ شوند، ولی اولویت با نایلون‌ هایی مقاوم‌ تر، سبک‌ تر با لایه‌ های بیشتر است.

میزان چسبندگی

دقت داشته باشید که فیلم استرچ‌ های مرغوب باید دارای چسبندگی متعادلی باشند. به این صورت پس از کشیده شدن خود را رها نمی‌ کنند و با قدرت نسبی، ظاهر بسته بندی را حفظ می‌ کند. نایلون استرچ مرغوب در تکان‌ ها تغییر شکل نمی دهد و دور تا دور بسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چسبند.

ویژگی‌ های خاص

از ویژگی‌ های خاص در نایلون‌ های استرچ می‌ توان به مقاومت در برابر اشعه UV خورشید اشاره داشت. همچنین خاصیت Anti Static بودن نایلون پالت بند موجب عدم جذب گرد و غبار در بسته بندی می شود. مواردی مانند: رنگ شفاف و مات (برای محصولات سبک و سنگین) و چاپ نقوش می توانند از دیگر ویژگی‌ های منحصر به فرد فیلم استرچ‌ ها به حساب بیاید.

کلام آخر
حال انواع استرچ فیلم ها را شناختید و حتی نسبت به کاربرد آنها مطلع شده اید. می دانید بهره گیری از آنها در چه مواردی کارآیی بهتری نشان می دهد. هر چند کارشناسان و متخصصان ما در سایت می توانند اطلاعات کامل تری در این زمینه در اختیار شما قرار دهند. تنها کافیست به بخش تماس باما مراجعه نمایید.

سوالات متداول

آیا همه نایلون‌ های استرچ در برابر اشعه UV خورشید مقاوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشند؟

خیر، تنها برخی از نایلون‌ های استرچ در برابر اشعه UV خورشید مقاوم هستند.

آیا هر چقدر میزان چسبندگی نایلون استرچ بالاتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر است؟

خیر، فیلم استرچ‌ های مرغوب باید دارای چسبندگی متعادلی باشد. به این صورت پس از کشیده شدن خود را رها نمی‌ کنند و با قدرت نسبی، ظاهر بسته بندی را حفظ می‌ کند.

آیا از فیلم استرچ ها می توان برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد؟

بله، امکان استفاده از فیلم استرچ ها جهت بسته بندی مواد غذایی وجود دارد.

آیا نایلون های استرچ در برابر آّب و رطوبت مقاوم می‌‌ باشند؟

بله، نایلون‌ های استرچ در برابر آب و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردارند.

آیا نایلون‌ های استرچ تنها در صنایع غذایی کاربرد دارند؟

خیر، نایلون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های استرچ در تمامی صنایع بسته بندی کاربرد دارند.

Rate this post