کاربردهای استرچ فیلم (استرچ پالت پیچ)

استرچ پالت پیچ

در دنیای امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ایده‌ های جدید، روش ‌های بسته‌بندی متنوعی در بازار موجود است. این روش ‌ها معمولاً یا به صورت دستی و یا توسط ماشین انجام می ‌شوند. در این مقاله سعی داریم تا به توضیح استرچ فیلم (استرچ پالت پیچ) بپردازیم و شما همراهان گرامی را هر چه بیشتر با این دستگاه و نحوۀ کار با آن آشنا کنیم.

استرچ پالت پیچ

استرچ پالت پیچ چیست؟

استرچ پالت پیچ، از دو واژۀ استرچ و پالت تشکیل شده است. استرچ که به معنی کشیدن و پالت هم، همان قطعاتی است که زیر محصولات قرار می ‌گیرد.

در واقع هر آنچه که می‌ خواهید که به این شیوه بسته‌ بندی کنید بر روی آن سطح قرار می ‌گیرد. این سطوح در انواع مختلفی اعم از: چوبی، فلزی و پلاستیکی موجود است.

محصولات چیده شده بر روی پالت، توسط لیفتراک یا جک پالت در محل مورد نظر قرار می ‌گیرند و سپس فرآیند سلفون‌ کشی بر روی محصول آغاز می ‌شود. نحوۀ کارکرد با دستگاه‌ های پالت پیچ متفاوت است اما به طور کلی، پالت کالای مورد نظر را توسط سلفون پوشانده و آماده ‌ی مصرف می‌ کند.

امروزه با توجه به پیشرفت کارخانه ‌ها، رشد کارخانه‌ های تولیدی و به دلیل مبادلات داخلی و خارجی، یکی از پرمصرف‌ ترین دستگاه ‌ها، استرچ پالت پیچ است.

با توجه به کاربرد گسترده‌ ی این دستگاه، امروزه مورد توجه بسیاری از سازندگان واقع شده است؛ همین أمر سبب آن شده است که این دستگاه یا ماشین با طراحی‌ های متنوع در بازار موجود شود.

نحوۀ عملکرد استرچ پالت‌ کش

دستگاه استرچ پالت ‌کش یا دستگاه سلفون کش و بسته‌ بندی کنندۀ محصولات تولید شده در مدل‌ های ساده که بیشتر تحت عنوان مدل صفحه‌ گردان نام دارد، قرار می‌ گیرند.

این مدل دارای یک بازوی گردان است که نقش حرکت دادن سلفون از بالا به پایین و بالعکس را دارد. این عمل بواسطۀ یک موتور الکتریکی که بالای ستون قرار دارد انجام می ‌شود.

اما چرا به این دستگاه، پالت پیچ صفحه گردان گفته می ‌شود؟ زیرا در قسمت تحتانی این دستگاه، صفحه گردانی وجود دارد که توسط موتور الکتریکی و به وسیلۀ انتقال نیروی چرخ و زنجیر به حرکت در می ‌آید.

یک مدل دیگر استرچ پالت کش که در بازار موجود است؛ بنام مدل دروازه‌ای یا دَکَل‌ گردان معروف است، این دستگاه صفحۀ گردان ندارد و بر عکس مدل صفحۀ گردان، دکل به دور پالت می‌ پیچد، به عبارت دیگر بازویی که سلفون بر روی آن قرار دارد ثابت و صفحه یا پالتی که محصول بر روی آن قرار گرفته به دور آن بازو می ‌پیچد که به آن فرآیند پالت پیچ می‌ گویند.

فیلم یا نایلون استرچ چیست؟

فیلم نایلون استرچ همان استوانه ‌ای است که بر دور آن سلفون پیچیده شده است. فیلم ‌ها و یا نایلون ‌ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. مدل ‌های آن متشکل شده است از تعداد 1 تا 5 لایه، همین أمر سبب افزایش و معین کنند‌ه ‌ی کیفیت آن است.

این نوع سلفون می‌ بایست از ضریب کشش بالایی برخوردار باشد و هر چه خاصیت کششی این سلفون بیشتر شود، بسته‌ بندی آن استحکام بالاتری خواهد داشت. در همین راستا آزمایشات فراوانی بر روی مواد اولیه ساخت این سلفون ‌ها انجام می ‌شود.

این سلفون‌ ها بنابر درخواست مصرف کننده می ‌توانند ضد uv و محافظت کننده کالاهای پالت پیچ شده در برابر نور خورشید شوند.

کاربردهای دستگاه استرچ پالت کش

این روش یکی از روش‌ های بسته‌ بندی است که معمولاً محصولات حجیم و بزرگ به روش استرچ پیچی، استرچ رپینگ و یا اسرچ پالت است که توسط دستگاه استرچ و به واسطۀ فیلم مخصوص که همان فیلم استرچ است، با استفاده از چسبندگی فیلم مذکور صورت می ‌پذیرد.

از این روش به هنگامی استفاده می‌‌ شود که بخواهند از محصول در برابر نور خورشید، باران، گرد و غبار، رطوبت، واژگونی، سرقت و همچنین حمل و نقل سریع و آسان و افزایش زیبایی استفاده کنند.

انتخاب دستگاه استرچ پالت

یکی از دغدغه‌ هایی که خریداران این دستگاه با آن مواجه هستند، آن است که نمی ‌دانند کدام یک از مدل ‌های این دستگاه مناسب فضای کاری آنان است به همین منظور پیش از خریداری، می ‌بایست یک سری اطلاعات مهم دربارۀ هر یک از انواع آن داشته باشید تا به هنگام خریداری بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید.

گفتیم که استرچ پالت کش نوعی صفحۀ گردان و دروازه ‌ای دارد اما مدل دیگر آن مدل فرودگاهی است که قصد داریم در این بخش آن را به طور کامل توضیح داده و بررسی کنیم.

مدل فرودگاهی

یکی دیگر از مدل ‌های استرچ ‌کش، مدل فرودگاهی است. این مدل عملکردش مشابه صفحۀ گردان است؛ یعنی بازوی متحرک که سلفون بر روی آن سوار است، به دور پالتی که کالا بر روی آن قرار دارد می ‌پیچد منتهی با این تفاوت که این مدل، کوچکتر و فانتزی تر است.

مزایا و معایب استرچ پالت پیچ صفحه گردان

هر روش و دستگاهی علاوه بر محاسن و یا مزایا دارای معایبی است که پیش از خرید در صورتی که به آن آگاهی داشته باشید می‌ توانید با دقت عمل کنید. به همین منظور در این بخش به بیان مزایا و معایب استرچ پالت پیچ صفحه گردان می‌ پردازیم.

مزایای استرچ پالت پیچ صفحه گردان

از مزایای این استرچ پالت پیچ صفحه گران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقرون به صرفه بودن آن
  • تخصصی نبودن آن
  • اشغال فضای کم

معایب استرچ پالت پیچ صفحه گردان

از معایب این دستگاه می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن محدودیت وزنی پالت (پالت تنها تا وزن معینی را می‌توند تحمل کند)
  • اصطحلاک بالای این دستگاه طی فرآیند
  • آسیب ‌پذیر بودن قسمت، صفحۀ گردان این دستگاه
  •  توانایی بسته‌بندی تیراژ محدود

اینگونه می ‌توانیم جمع بندی کنیم که:

تهیه ی این دستگاه نسبت به کارایی آن هزینۀ اولیه کمتر و پایین‌ تری دارد. این دستگاه به علت ساختار و شکلش جمع و جور و کوچک است و کمتر فضایی را به خود اختصاص می ‌دهد.

علاوه بر آن پالت این نوع دستگاه نهایتاً تا وزن 3 تن را تحمل می ‌کند که همین أمر یکی از مهمترین معایب این دستگاه محسوب می ‌شود. همچنین سرعت پایین این دستگاه مانع از آن می‌ شود که میزان محصولات بیشتری را در مدت زمان کم بسته ‌بندی کرد برای نمونه 12 پالت در ساعت. همچنین مراقبت از پالت به هنگام قرار دادن محصول بر روی آن یکی دیگر از معایب این نوع از دستگاه است.

مزایا و معایب استرچ پالت دروازه‌ ای یا دکل گردان

دستگاه استرچ پالت دروازه ‌ای بر خلاف مدل صفحه گردان، صفحه ‌ای دایره ‌‌ای یا دَوار ندارد و بر خلاف شیوۀ قبلی پالت به دور دکل و یا بازوی استرچ پالت می ‌پیچد؛ همین روند سبب افزایش بهره ‌وری و سرعت بالای آن می‌ شود و علاوه بر آن یکی از مهمترین ویژگی ‌های قابل توجه این دستگاه، نداشتن محدودیت وزنی است که به همین منظور در کارگاه ‌ها و یا کارخانه‌ هایی که محصولاتی با وزن بالا دارند از آن استفاده می‌ کنند.

به طور خلاصه مزایا و معایب اترپ پالت دروازه‌ای به شرح زیر است:

  • اشغال فضای بیشتر.
  • هزینه بیشتر
  • تعمیر و نگهداری تخصصی
  • راندمان بالا
  • عدم محدودیت وزنی
  • اصطحلاک کمتر

در پایان لازم به ذکر است که استرچ پالت پیچ کردن یکی از روش ‌های مقرون به صرفه است که معمولاً برای محافظت از کالای مد نظر در برابر نور خورشید، باران، رطوبت، گرد و خاک و… محافظت می ‌کند. پالت پیچ کردن شیوه ‌های مختلفی است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند اما از این میان کارشناسان پلی پارس تهران، استرچ پالت دروازه ‌ای یا همان دکل گردان را به دلیل تحمل وزن بالا و سرعت بیشتر، جهت بسته ‌بندی محصولات و کالاها توصیه می ‌کنند.

Rate this post