آیا استرچ فیلم همان نایلون شرینک است؟

خرید نایلون

یکی از پرکاربردترین روش ‌های بسته ‌بندی‌ حال حاضر، بسته بندی توسط پلاستیک ‌ها یا نایلون ‌های مقاوم و ضخیم است.

اسامی این نایلون‌ های مقاوم، با توجه به نوع کاربرد و مواد اولیه آن ‌ها متفاوت است. به همین منظور سعی داریم در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد این موضوع در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم.

پس تا انتهای این مقاله برای پاسخ به پرسش فوق مطالعه فرمایید.

استرچ پالت پيچ

شرینگ چیست؟

شرینگ نوعی نایلون است که در صنایع مختلف تولیدی برای بسته‌ بندی استفاده می ‌شود. شیرینگ نوعی نایلون از جنس پلی اتیلن است.

مواد پلی اتیلن با ترکیب شدن با مواد شیمیایی دیگری که از شاخه های پلی اتیلن است، ترکیب می‌ شود.

نایلون شرینگ در ابعاد مختلفی ساخته می ‌شود. نایلون شرینگ پس از پوشش و بسته‌ بندی محصول‌، با حرارت وکیوم شده و از آن حفاظت می‌ کند. نایلون‌ های شرینگ در مجاورت با دمای 160 تا 220 درجه سانتی ‌گراد تغییر حالت داده و به محصول می‌ چسبد.

به احتمال زیاد تا حالا پک 6 تایی آب معدنی و یا نوشابه را دیده ‌اید که توسط پلاستیک پیچیده و محافظت شده است.

همچنین شرکت ‌های بسته ‌بندی سس ‌های شیشه‌ ای برای جلوگیری از نفوذ هوا به داخل ظرف، در محصول را شیرینگ می‌ کنند.

یا برای مثال شرکت ‌های محصولات لبنی یا نوشیدنی پک ‌های خود را با شرینگ بسته بندی می‌ کنند تا علاوه بر حمل و نقل راحت ‌تر از تماس گرد و خاک با بطری‌ ها جلوگیری شود.

به این ترتیب محصول تولیدی مورد نظر توسط این نوع پلاستیک بسته‌ بندی می ‌شود.

از آنجا که وزن و ابعاد نایلون شرینگ متفاوت است؛ هر فردی برای هر صنعت و یا نیازی به همان میزان خریداری می‌ کند. نایلون شرینگ دارای ضخامت و ابعاد گوناگونی است که مصرف کننده می ‌تواند هر چاپی را اعمال کند.

ویژگی‌ های مهم نایلون شیرینگ

همانطور که گفته شد نایلون ‌های شرینگ در ضخامت و ابعاد مختلف در جهت بسته ‌بندی تولید صنایع گوناگون به کار می ‌روند.

از این رو این نوع از نایلون می ‌بایست ویژگی ‌های منحصر بفرد خود را داشته باشد. به طور کلی این جنس نایلون در دو نوع تولید می‌ شود:

نایلون یک لایه و نایلون شیرینگ چند لایه. میزان کیفیت این نوع نایلون به تعداد لایه ‌های آن بستگی دارد. زیرا هرچه تعداد لایه ‌های آن بیشتر باشد کیفیت و ضخامت آن بیشتر شده و در نتیجه با حرارت بالا، نمی‌ سوزند و از بین نمی ‌روند.

به طور کلی عرض نایلون ‌های معمولی 10 تا 120 سانتی ‌متر است اما ضخامت نایلون ‌های شرینگ از 30 تا 200 میکرون متغیر است.

در صورت استفاده از نایلون شرینگ تک لایه و پالتی جهت ضربه ‌گیری، در ابتدا باید توجه کنید که ضخامت لایه‌ های آن کم است. پس بهتر است به هنگام ضربه ‌گیری و بسته ‌بندی، چند لایه آن را دور کالا بپیچانید.

یکی دیگر از ویژگی ‌های این نوع نایلون، رنگ ‌بندی ‌های مختلف این نوع پلاستیک است.

کاربرد بسته‌ بندی شیرینگ

  • بسته بندی در پوش‌های مواد غذایی برای جلوگیری نفوذ هوا
  • پک و بسته بندی بطری‌های آب معدنی یا نوشیدنی برای صرفه جویی اقتصادی
  • وکیوم کردن مواد غذایی
  •  وکیوم کردن غذای رستوران‌ها به منظور حمل و نقل آسان
  • جلوگیری از نفوذ گرد و خاک
  •  بسته بندی اقلام نوشت ابزار

انواع دستگاه ‌های شرینگ پک

از آنجایی که شیرینگ پک برای محصولات تولیدی صنعتی استفاده می ‌شود. می ‌بایست برای حجم‌ های بسیار از دستگاهی برای این کار استفاده کنند؛ به این دستگاه شِیرینگ پک گفته می‌ شود. در ادامه سعی داریم تا انواع دستگاه شیرینگ پک را به صورت خلاصه بیان کنیم.

دستگاه شیرینگ کابینی

دستگاه شیرینگ کابینی، یکی از ساده ‌ترین نوع دستگاه ‌های نیمه اتوماتیک در این زمینه است. در این دستگاه، رول شیرینگ در قسمت سمت راست بسته شده و عملیات رول ‌گذاری، به سمت کابین حرارتی و برداشتن بسته از درون دستگاه به واسطۀ اپراتور یا ناظر دستگاه صورت می ‌گیرد.

یکی از ویژگی ‌های این دستگاه، قابلیت تنظیم حرارت کابین و تنظیم مدت زمان بسته‌ بندی است. معمولاً یک فرآیند پک در دستگاه شیرینگ پک کابینی بین 8 تا 10 ثانیه طول می‌ کشد.

دستگاه شیرینگ اتوماتیک کانوایر دار

یکی از مهمترین مزیت ‌های دستگاه شیرینگ اتوماتیک کانوایردار، دارا بودن تسمه نقاله کوچک جهت هدایت محصول به بیرون کابین حرارت دهی بعد از اتمام بسته ‌بندی است.

این دستگاه شرینگ دارای سرعت بالا در بسته‌ بندی است و همچنین امکان تنظیم حرارت، سرعت کانوارینگ و زمان بسته ‌بندی است.

دستگاه شیرینگ پک تونلی نیمه اتوماتیک

یکی دیگر از دستگاه ‌های موجو در زمینۀ شیرینگ پک تونلی نیمه اتوماتیک است. این دستگاه برای بسته ‌بندی‌ های کوچک با اوزان متعادل طراحی شده است. دستگاه شیرینگ تونلی در دو مدل تک فاز و سه فاز موجود است.

شیرینگ تونلی تمام اتوماتیک

شیرینگ تونلی تمام اتوماتیک، برای بسته بندی‌ های سنگین و کم حجم مانند بسته‌ های آب معدنی و یا جعبه‌ های قطعات صنعتی استفاده می ‌شود.

استرچ فیلم چیست؟

استرچ فیلم نیز یک نوع پلاستیک از جنس پلیمر است که جهت بسته ‌بندی محصولات تولید شده ی انبوه صنعتی در جهت محافظت در برابر باران، گرد و غبار و حتی اشعه ی UV است.

فیلم استرچ از آنجایی که در صنعت بسته ‌بندی کارایی بسیاری دارد در عرض و طول ‌های قابل سفارشی تولید می ‌شود.

همچنین بسته ‌بندی محصولات در این روش به صورت مکانیکی انجام می ‌شود و برخی از آن ‌ها در بسته ‌بندی محصولات انبوه و برخی دیگر مناسب آن نیستند.

تفاوت فیلم استرچ با نایلون شرینگ چیست؟

با توجه به سوالاتی که در ابتدا از شما پرسیده شد. گمان می‌ کنید که آیا فیلم استرچ با نایلون شرینگ تفاوت دارد یا نه؟

پاسخ این سؤال بله است. درست است که هر دوی این محصولات پلاستیکی و از یک ماده بنام پلیمر ساخته شده‌ اند اما کاربرد و مقاومت هر کدام متفاوت است.

1) در نایلون استرچ یا استرچ فیلم، بسته بندی را به دور کالا می ‌کشند ولی در نایلون شیرینگ، نایلون را داخل کوره آماده می ‌کنند تا به انقباض در بیاید و کالا را به طور کامل محصور کند.

2) به طور معمول محصولاتی که دارای بسته بندی مخصوصی نیستند از طریق استرچ، بسته بندی می شوند اما کالاهایی که از بسته بندی شیرینگ برای آن ‌ها استفاده می ‌شود، دارای بسته بندی‌ های ابتدایی هستند.

3) معمولاً محصولاتی که از ابعاد بزرگتری تشکیل شده ‌اند با استرچ بسته بندی می‌ شوند اما در بسته بندی شیرینگ حتی کوچکترین بسته را میتوان بسته بندی کرد.

4) با استفاده از شیرینگ کالا می‌ توان هم از محصول نگهداری کرد و هم ظاهر زیبا و خاصیت خاص بودن را به آن بخشید. به بیان دیگر محصول ظاهری تبلیغاتی به خود می‌ گیرد که در بسته بندی استرچ این گزینه  مشاهده نمی ‌شود.

در پایان باید بگوییم که کارشناسان پلی پارس تهران هر دوی این پلاستیک ‌ها را جهت بسته بندی کالاها و پوشش دهی آن ‌ها در برابر گرد و غبار پیشنهاد میدهند. با این تفاوت که استرچ فیلم بر روی کالاهای بزرگتر کشیده می ‌شود اما شیرینگ را بر روی کالاهایی کوچک مثل نوشت افزارها نیز می ‌کشند.

Rate this post