دستگاه های تولید نایلون استرچ

نايلون استرچ

پوشش به وسیله ی نایلون یکی از روش ‌های مرسوم امروز است. از آنجا که سطح تولید کالای مصرفی کارخانه ‌ها افزایش یافته است و برای ارسال آن در هر شرایط جوی نیاز به بسته بندی مناسب دارند؛ از نایلون ‌های استرچ فیلم در این زمینه استفاده می ‌کنند.

نایلون ‌های استرچ فیلم به دلیل ترکیبات شیمیایی خاصی که دارند در صنعت بسته بندی بسیار پر کاربرد هستند.

اما در ابتدا باید بدانیم که این نایلون‌ های استرچ توسط چه دستگاه‌ هایی تولید می‌ شوند. برای پاسخ این سؤال تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

استرچ پالت پيچ

ویژگی‌ ها و کاربرد نایلون استرچ چیست؟

در صنایع مختلف از نایلون استرچ برای بسته بندی انواع و اقسام محصولات استفاده می شود. از ویژگی های جالب این نوع از نایلون ها می توان به خاصیت کشسانی  و حالت چسبناکی و نازک بودن آن اشاره کرد. برای مثال بیشترین کاربرد صنعتی استرچ، در بخش پالت بندی کالاها است. همان طور که می‌ دانید پالت بندی باعث می‌ شود بتوان به راحتی کالاها را جابه جا کرد.

این کار از هزینه ‌های حمل و نقل و هدر رفتن زمان کاسته است. با کشیدن نایلون استرچ بر روی محصول می ‌توان از رطوبت و همچنین ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کرد. حداقل خاصیت کشسانی در تولید استرچ 400 و حداکثر 600 است.

تولید استرچ با کیفیت

تولید استرچ با کیفیت نیازمند استفاده از دستگاه‌ ها و ماشین آلات مجهز و مدرن است. برای تولید استرچ خوب و با کیفیت باید دقت کرد که ضریب کشسانی آن‌ ها بالا باشد. همچنین شفافیت و چسبندگی خوب از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. تولید استرچ با مواد اولیه مرغوب و با کیفیت مخصوصاً چسبی که در آن برای تولید استفاده می ‌شود سبب تولید محصول نهایی بهتر با عملکردی بالاتر و کارایی مناسب تری تولید شود.

تولید استرچ شفاف

عرض و ضخامت در تولید نایلون استرچ متفاوت است. معمولاً عرض این نوع نایلون که به صورت دستی و ماشینی تولید می ‌شود بین 25 تا 150 سانتی ‌متر و ضخامت این نوع از نایلون ‌ها بین 12 تا 50 میکرون است. استرچ در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

معمولاً نایلون‌ های استرچ صنعتی که تولید می ‌شوند عرضی برابر با 50 سانتی‌متر، ضخامتی بالغ بر 23 میکرون و طولی در حدود 1000 متر دارند.

تولید استرچ صنعتی

استرچ صنعتی در واقع همان محصولات نایلونی هستند که برای بسته بندی پالت‌ ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد و به سلفون ‌های بسته بندی معروف است.

این نوع از استرچ ‌ها، از نشستن گرد و غبار بر روی کالاها جلوگیری کرده و همچنین در حمل و نقل کالا‌ها و محصولات بسته بندی شده، راحتی بیشتری را فراهم می‎‌ کنند.

موارد استفاده از نایلون استرچ

نایلون استرچ تولید شده کاربردهای گوناگونی در زمینه‌ های مختلف برای مصارف صنعتی و تجاری دارد. در ادامه به بیان برخی از این کاربردها می ‌پردازیم:

  • پالت بندی محصولات و کالاهای مختلف در صنایع و کارخانجات تولیدی
  • بسته بندی محصولات سپر سازی ، قطعه سازی و خودروسازی
  • در صنایع تولیدی سرامیک‌ها و قطعات تزئینی به عنوان روکش
  • روکشی مناسب در بخش موادغذایی، آشامیدنی و داروسازی
  • تولید حلال ‌های شیمیایی، رنگ سازی و چسب و رزین
  • کاربرد در بخش خانگی و اداری برای مبلمان
  • کاربرد در لوازم آشپزخانه
  • کاربرد در محصولات اسباب بازی
  • تولید لوله و شلنگ
  • کاغذ دیواری، لمینت و پارکت
  • تولید پلی استر و قاب ‌های چوبی

استفاده از نایلون استرچ در بخش مواد غذایی

به علت عدم عبور هوا از پلاستیک استرچ این نوع از پلاستیک بسته بندی بسیار مناسبی برای مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، قارچ، میوه، سبزی و…. است.

ویژگی‌ های استرچ پالت خوب چیست؟

  • مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن در موقع کشش های جزئی
  • طول مناسب و پیچش منظمی در رول استرچ
  • تغییر حالت ندادن زیر گرما و اشعه ی فرابنفش خورشید
  • مقاومت کشسانی بالا
  • عدم ورو گرد و غبار به داخل آن
  • افزایش مقاومت کشش به علت وجود لایه ‌های بیشتر در تولید استرچ صنعتی

روش ‌های تولید استرچ فیلم

تولید فیلم استرچ از مادۀ خام اولیه تا تبدیل شدن به حالت نهایی نیازمند عبور از مراحل عملیاتی است. این مراحل عملیاتی متناسب با فیلم ‌های پلاستیکی است که به دو روش تقسیم می‌ شود. این روش تولید استرچ فیلم که کواکستروژن نام دارد به دو دسته تقسیم می‌ شود.

  • کواکستروژن بادی
  • کواکستروژن ریخته

کواکستروژن بادی چیست؟

کواکستروژن بادی نام فرآیند و یا عملیاتی پیوسته است که طی انجام آن در حالی که مواد مذاب از طریق لوله همزمان که از یک قالب شکافی رینگی خارج می ‌شود در جهات محوری کشیده شده و درجات شعاعی آن انبساط می ‌آید.

سپس لوله داغ توسط یک حلقۀ بادی در تماس با جریان هوای سرد قرار گرفته و خنک می‌ شود.

کاربرد اصلی این روش بیشتر در جهت تولیداتی همچون: کیسه زباله، کیسه چمن زنی، آشپزخانه ‌ای مناسب است و همچنین از آن برای ساخت ساک‌، مشمع‌ های بسته بندی پیراهن و کیسه‌ های مواد خوراکی استفاده می ‌شود.

کواکستروژن ريخته چیست؟

این فرآیند که طی آن استرچ فیلم تولید می ‌شود اینگونه است که پلاستیک ذوب شده از میان قالب شکاف دار به روی غلتک سرد ریخته می ‌شود تا جایی که مجدداً آن پلاستیک سرد و جامد شود. این نوع فیلم تولید شده که استرچ نام دارد برای کارهایی که پیش از این بیان کردیم، مانند، بسته بندی کاربرد دارد.

درست است که از هر دو روش برای ساخت استرچ فیلم می ‌توان استفاده کرد اما روش دوم یعنی کواکستروژن ریخته برای تولید این محصول بهتر است.

تولید فیم استرچ به روش کواکستروژن ریخته‌ گری در 6 مرحله انجام می‌ شود. این مراحل عبارتند از:

ماده ‌ی اولیه

ماده اولیه این فرآیند گرانول پلاستیک پلی اتیلن خطی با وزن مخصوص و کم است که می ‌بایست از کیفیت بالایی برخوردار باشد. ماده ی اولیه تولید این محصول بر اساس استانداردهای خاصی تولید می ‌شود و قبل از تولید حتی مورد کنترل قرار می‌ گیرد.

ریخته‌ گری استرچ فیلم

در این مرحله مواد اولیه توسط هیترها گرما دهی شده و ذوب می‌ شود و پس از ذوب شدن آن از میان قالب ‌های درزدار عبور داده می ‌شود و سپس بر روی غلتک ‌های خنک کننده قرار می ‌گیرند و در مجاورت فشار هوای سرد خنک می ‌شوند.

سه لايه و استرچ کردن

زمانی که فرآیند ذوب کردن ماده ی اولیه انجام می ‌شود به آن مواد ترموپلاستیک را وارد می ‌کنند. فرآيند پوشش اکستروژن نيز اکستروژن لايه يا فيلم نام دارد و ارتباط بين لايه‌ هاى چسبنده بوسيله حرارت تأمين می ‌شود.

پلى‌اتيلن بيشترين کاربرد براى پوشش اکستروژن را به دلیل داشتن انديس جريان بالا دارد و از آن برای پوشش استفاده می ‌شود که چسبندگى عالى دارد.

پوشش دهی فیلم پایه زمانی انجام می ‌شود که از میان غلتک ‌ها عبور می‌ کند و به یکدیگر می‌ چسبند. فیلم‌ هایی که پوشش داده می ‌شدند پس از عبور از نورد فلزی خنک و سپس پلیسه ‌‌های ایجاد شده روی آن گرفته و برطرف می ‌شود و دمای مادۀ تولید شده را بالا نگه می‌ دارند تا چسبندگی خوبی داشته باشد. دمایی که باید مادۀ تولید شده داشته باشد 205 درجه است. طی مرحله‌ ی پوشش داده شده فیلم سه لایه با استفاده از رول‌ ها، مواد آماده شده به صورت استرچ تبدیل می‌ شوند.

سرد کردن

در اين مرحله مواد مذاب ريخته شده بر روى غلطک ها توسط جريان آب سرد شده و جريان موجود در داخل غلتک‌ ها سرد می ‌شود. سرعت سرد شدن در اين مرحله مهم است زیرا که اين امر موجب تشکيل کريستال‌ هاى کوچک شده و منجر به توليد فيلم ‌هاى شفاف‌ ترى می ‌شود.

غلتک ‌ها بوسيله کروم آبکارى شده ‌اند و در داخل آن ‌ها مجراى آب جهت خنک کردن تعبيه شده است. سرعت نورد خنک کننده مطابق با ضخامت فيلم مورد نظر تنظيم می ‌شود.

رول جمع کن

در این مرحله استرچ تولید شده توسط رول جمع کن جمع می‌ شود. رول جمع کن دارای غلتک پیچشی نوسانی است. سرعت پیچشی این دستگاه به سرعت 350 متر در دقیقه می‌ رسد.

بسته ‌بندی

پیش از آنکه محصول نهایی را برای بسته‌ بندی ارسال کنند به صورت رندوم وار آن ‌ها را در مواردی مانند: چسبندگی، شفافیت، ضخامت و… بررسی می ‌کنند.

پس از کنترل کيفى، فيلم‌ هاى توليد شده با قطرهاى 500 ميليمتر و عرض‌ هاى مختلف با يک لفاف بسته‌ بندى از فوم پلى اتين يا فيلم استرچ بسته بندى شده و در کارتن ‌ها يا پالت ‌ها بسته قرار گرفته و بسته‌ بندی می‌ شوند.

شما همراهان گرامی می ‌توانید جهت تهیه ی استرچ فیلم، نایلون شیرینگ و بقیه محصولات مورد نیاز خود با شماره ‌های موجود در سایت شرکت پلی پارس تهران تماس حاصل فرمایید.

در پایان لازم به ذکر است که استرچ فیلم ‌ها جهت ضربه ‌گیری و محافظت در برابر گرد و خاک و رطوبت استفاده می‌ شوند. ویژگی ‌های ذکر شده برای این محصول از جمله مواردی است که سبب کاربرد فراوان این محصول شده و دقت و کیفیت سنجی در ساخت آن و نتیجه ی نهایی بسیار تأثیر گذار است.

Rate this post