مزایای استفاده از نایلون استرچ

استرچ پالت پیچ

امروزه استفاده از نایلون در تمامی بخش‌ های زندگی ما رسوخ کرده است و بدون حضور این محصول زندگی افراد مختل خواهد شد.

بسته‌ بندی یکی از موارد کاربرد نایلون بوده که بسیار حائز اهمیت است و نه تنها در زندگی روزمره افراد بلکه در تمامی شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها نیز استفاده از نایلون برای بسته ‌بندی محصولات رواج دارد. نایلون استرچ یکی از انواع نایلون است که به این منظور استفاده می‌ شود. در ادامه این مقاله از سایت پلی پارس تهران به بررسی نایلون استرچ و مزایای استفاده از نایلون استرچ خواهیم پرداخت.

خرید سلفون پلی پارس

نایلون استرچ چیست؟

نایلون استرچ که به فیلم استرچ نیز معروف است، یکی از انواع نایلون بوده که در مصارفی همچون بسته‌ بندی بسیار به کار می‌ رود. این نایلون دارای سطحی صاف و شفاف با قدرت کشش و چسبندگی بالا است. علاوه‌ بر این ویژگی‌ ها، نایلون استرچ بسیار اقتصادی و پر کاربرد است و هدف از ساخت آن، تامین نیازهای مختلف صنایع می باشد. با پوشیده شدن محصولات مختلف توسط نایلون استرچ با کیفیت، دیگر نگرانی‌ برای محصولات باقی نمی‌ ماند. زیرا نایلون استرچ مرغوب توانایی محافظت در برابر انتقال رطوبت و گرد و غبار را به کالا دارد.

یکی از محصولات شرکت پلی پارس تهران، نایلون استرچ بوده و این محصول یکی از مرغوب‌ ترین انواع نایلون در بازار می‌ باشد. برای سفارش این محصول و نایلون حبابدار و نایلون شیرینگ کافی است با ما در ارتباط باشید. توجه داشته باشد که نایلون استرچ برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل، در هنگام جا به جایی آنها نیز به کار می‌ رود . اکثر وسایلی که توسط استرچ فیلم بسته بندی می‌ شوند، تازه ساخت بوده و سلامت فیزیکی آنها برای تولیدکننده و کارخانه‌ ها، هنگام انتقال این کالاها به فروشگاه‌ ها بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل است که مرغوبیت نایلون استرچ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواد اولیه نایلون استرچ

نایلون استرچ که در عامیانه به سلفون استرچ نیز معروف است؛ دارای کیفیت، عرض و ضخامت‌ های متفاوت است. این سه شاخصه باعث شده است تا انواع مختلفی از این محصول ایجاد شود. کیفیت نایلون استرچ نیز با توجه به نوع مواد اولیه استفاده شده در آن متفاوت می‌ باشد. معروف‌ ترین ماده اولیه به کار رفته در تولید نایلون استرچ، پلی اتیلن خطی با چگالی کم است که به LLDPE نیز معروف است. این نوع پلی اتیلن توسط فرآیند پلیمراسیون دو ماده اتیلن و آلفا الفین Alpha-olefins ساخته می‌ شود که آلفا الفین‌ های به کار رفته در آن شامل هگزن، اوکتن و بوتیلن می‌ باشد.

استفاده از آلفا اولفین‌ ها، مثل هگزن و اوکتن باعث افزایش قدرت کشسانی و انعطاف نایلون استرچ می‌ شود. علاوه‌ بر موادی که گفته شد از سایر پلی اتیلن‌ ها نیز برای ساخت این محصول استفاده می‌ شود که هر کدام ویژگی خاصی به این نایلون خواهند داد. به دلیل وجود همین ترکیبات اولیه است که شاهد انواع مختلف نایلون استرچ با کیفیت‌ های گوناگون در بازار هستیم.

روش تولید نایلون استرچ

برای ساخت نایلون استرچ، دو روش تولید موجود است که هر کدام از روش‌ ها منجر به تولید نایلون با ویژگی‌ های مختلف می‌ شود. در روش اول ساخت نایلون استرچ، تمامی مواد اولیه‌ ای که نام بردیم، ذوب می‌ شوند و تحت فرایند اکسترود ضخامت شان کم می‌ شود تا پوششی نازک از جنس نایلون پلی اتیلن تهیه شود. سپس این لایه نازک در معرض هوای سرد قرار گرفته و خنک می‌ شود. در این روش تولید، زمان زیادی برای ساخت آن لازم است، به همین دلیل دارای قیمت بالاتری خواهد بود. همچنین با توجه به سرعت تولید نایلون استرچ در این روش، کیفیت محصول نهایی بالاتر نیز خواهد بود.

در روش دوم که محصول ارزان‌ تری نسبت به محصول تولید شده در روش اول ساخته می‌ شود، مواد اولیه ذوب شده از شکاف باریکی عبور کرده و در مرحله بعد، اطراف رولی خنک کننده پیچیده شده و محصول نهایی تولید می‌ شود. سرعت ساخت نایلون استرچ بالاتر از روش اول بوده و کیفیت آن نیز به مراتب کمتر است.

قدرت کشش نایلون استرچ

یکی از دلایلی که از نایلون استرچ استفاده می‌ شود، قدرت کشسانی نایلون استرچ است زیرا قابلیت بسته‌ بندی محصولات کارخانه‌ ها را به صورت کاملا منعطف و فیت شده دارد. به همین دلیل است که هر خریدار بهتر است تا در مورد میزان کشسانی این نایلون و زمان پاره شدن آن اطلاعاتی را کسب کند. به طور کلی نایلون استرچ‌ ها می‌ توانند در بازه‌ ای بین 100 تا 500 درصد کش آمده و پاره نشوند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، میزان کشش این نایلون بسته به میزان مواد اولیه همچون هگزن و روش ساخت آن، متغیر است. این میزان از کشش معمولا برای مصارفی که از این نایلون استفاده می‌ شود، مطلوب بوده و تحت این کشش آسیبی به نایلون وارد نخواهد شد.

روش استفاده از نایلون استرچ

برای استفاده از نایلون استرچ به منظور بسته‌ بندی محصولات از سه روش مختلف می‌ توان استفاده کرد که این سه روش عبارتند از: اتوماتیک، نیمه دستی و دستی.

در روش دستی، همانطور که در بسیاری از منازل از آن استفاده می‌ شود، مرکز رول نایلون بر روی سطح مورد نظر قرار گرفته و دو طرف رول نایلون را با دست می‌ کشیم تا کل سطح را بپوشاند. در روش نیمه‌ دستی، سرعت نسبت به روش دستی بیشتر شده و همچنین این امر نیز ساده‌ تر خواهد شد. در این دو روش ممکن است فرد روش بهتری برای انجام بسته‌ بندی توسط نایلون استرچ پیدا کند که باعث راحت کشیده شدن نایلون می‌ شود.

در روش اتوماتیک که معمولا در کارخانه‌ ها از آن استفاده می‌ شود، برش نایلون کاملا خودکار خواهد بود. در این روش تمامی بسته‌ بندی‌ ها به یک شکل و طبق مکانیزم دستگاه خواهد بود. روش اتوماتیک دارای سرعت و دقت بالاتری در بسته‌ بندی محصولات نسبت به دو روش قبل است که نیاز به تجهیزات خاصی در خط تولید محصولات دارد. علاوه‌ بر کارخانه‌ ها ممکن است از روش اتوماتیک در بسیاری از فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای و تولیدی‌ ها نیز استفاده شود.

کاربرد نایلون استرچ

نایلون استرچ که از پر مصرف ‌ترین انواع نایلون است، دارای کاربردهای متنوعی در صنعت و زندگی روزمره انسان‌ ها است. امروزه از این نوع نایلون نه تنها در کارخانه‌ ها، بلکه در منازل نیز بسیار استفاده می‌ شود. برای مثال زمانی که در منازل می‌ خواهند از مواد غذایی‌ در برابر ورود رطوبت و گرد و خاک جلوگیری کنند، آن ‌ها را داخل ظرفی گذاشته و توسط نایلون استرچ آن ‌را می‌ پوشانند. در صنایع نیز برای آنکه محصول ساخته شده بدون خط و خش و کاملا سالم به دست مشتری برسد، از نایلون استرچ برای بسته‌ بندی محصول استفاده می‌ کنند. صنایعی که از نایلون استرچ بسیار استفاده می ‌کنند، صنایعی همچون صنایع تولید لوازم خانگی، صنایع تولید دارو و غذا، صنایع تولید مصالح ساختمانی و در آخر صنایع تولید ظروف شیشه‌ ای و شکستنی می‌ باشند.

از یکی دیگر از کاربردهای نایلون استرچ می‌ توان به کاربرد آن در بسیاری از فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای اشاره کرد. در این فروشگاه‌ ها بسیاری از مواد را ممکن است بخواهند برای مدتی در انبار نگهداری کنند. به این منظور برای سالم ماندن آن کالاها در برابر بسیاری از عوامل مخرب، آن‌ها را توسط نایلون استرچ بسته‌ بندی می‌ کنند.

مزایای استفاده از نایلون استرچ

همانطور که می‌ دانید بسته‌ بندی محصول بسیار مهم بوده و می‌ تواند از وارد شدن خسارت به محصولات به خصوص محصولات تازه ساخت، جلوگیری کند. به همین منظور است که این بخش همواره بسیار حائز اهمیت می‌ باشد. استفاده از محصولی مرغوب برای بسته‌ بندی همچون نایلون استرچ نیز می‌ تواند به بالاتر رفتن کیفیت بسته‌ بندی کمک کند. استفاده از نایلون استرچ دارای مزایایی است که در لیست زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

  • بالا بردن بازدهی حمل و نقل محصولات
  • یکسان کردن شکل همه بسته‌ بندی‌ ها
  • کمک به قابل حمل بودن کالاها
  • کمک به نگهداری مطلوب از محصولات در انبار
  • جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر روی محصولات
  • محافظت از کالاها در برابر رطوبت
  • محافظت از کالا در برابر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش
  • محافظت از محصولات در برابر ضربه
  • افزایش طول عمر محصولات به خصوص مواد غذایی

Rate this post