اصلی ترین تفاوتهای نایلون شیرینگ و فیلم استرچ

تفاوت استرچ و شیرینگ

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل انجام کارها در کارخانه ‌های تولید کننده محصولات مختلف مرحله بسته بندی است. کارخانه ‌ها برای بسته بندی محصولات از نایلون شیرینگ یا فیلم استرچ استفاده می‌ کنند. با توجه به این که فیلم شیرینگ و فیلم استرچ از لحاظ مواد سازنده و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند، بسیاری از مصرف کنندگان در زمان انتخاب فیلم مناسب برای بسته بندی محصولات دچار سردرگمی می شوند.

یکی از سوال های بسیار رایجی که در ذهن تعداد زیادی از افراد نقش می بندد این است که فیلم شیرینگ و فیلم استرچ چه تفاوت هایی با هم دارند. فیلم شیرینگ معمولاً برای بسته ‌بندی در حجم و ابعاد کوچک به کار می‌ رود و اکثراً به رنگ شفاف یا نیمه شفاف است. فیلم استرچ غالباً به صورت رول در ابعاد مختلف و رنگ ‌های گوناگون قابل تولید است. در این‌ مقاله به مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ پرداخته خواهد شد. اگر مایل هستید با تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ آشنا شوید حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

فیلم شیرینگ چیست؟

فیلم شیرینگ یا نایلون شیرینگ یکی از انواع نایلون بسته بندی پلیمری است. این فیلم با استفاده از موادی مانند پلی وینیل کلراید، پلی الفین و پلی اتیلن تولید می‌ شود. مهم ترین ویژگی فیلم شیرینگ این است که به افزایش حرارت حساس است و جمع می ‌شود. این نوع نایلون با قرار گرفتن دور محصول و عبور از تونل گرمایی دستگاه شیرینگ پک یا اسلحه گرمایی به محصول می‌ چسبد و آن را بسته بندی می ‌کند.

نایلون شیرینگ

برای بسته بندی محصولاتی با سایز کوچک فیلم شیرینگ را با استفاده از اسلحه گرمایی شبیه به سشوار به دور محصول می چسبانند؛ اما برای بسته بندی محصولات بزرگ حتما باید از دستگاه شیرینگ پک استفاده کرد. بسیاری از مواد غذایی موجود در فروشگاه ها نیز با استفاده از این نوع فیلم بسته بندی شده ‌اند. یکی از مهم ترین مزایای بسته بندی با نایلون شیرینگ این است که از ورود رطوبت و گرد و غبار به داخل بسته بندی جلوگیری می ‌کند.

مزایا و کاربرد فیلم شیرینگ 

فیلم شیرینگ پلی الفین، بیشتر در بسته‌ بندی محصولاتی که نیاز به وجود هوا و اکسیژن در داخل بسته‌ دارند به کار می‌ رود. زیرا اين نوع از فیلم شیرینگ دارای منفذهای ریزی بر روی نایلکس‌ های تولید شده است. برای بسته‌ بندی محصولاتی که نسبت به گرما نیز حساس هستند از برخی دیگر از انواع فیلم شیرینگ می‌ توان استفاده کرد. مشتریانی هم که نسبت به حفظ محیط زیست و زمین پاک حساس ‌تر و هوشیارتر هستند بهتر است از فیلم شیرینگ تجزیه پذیر، در بسته ‌بندی‌های خود استفاده کنند. به دلیل نوع بسته‌ بندی شیرینگ و امکان پرینت کردن روی آن، شما می ‌توانید لوگو و برند خود را روی آن چاپ کنید.

انواع شیرینگ

در این بخش به انواع نایلون شیرینگ می پردازیم. به طور کلی دو نوع شیرینگ بر حسب مواد اولیه در صنعت بسته ‌بندی استفاده می‌ شود:

شیرینگ پلی‌ الفین

این نوع شیرینگ عملا بدون بو بوده و ظاهری شفاف و عالی دارد. از دیگر ویژگی‌ های پلی الفین می ‌توان به مقاومت بالا در برابر پارگی و تطبیق‌ پذیری مناسب آن اشاره کرد.

شیرینگ پلی ‌اتیلن

 شیرینگ پلی ‌اتیلن، شفافیت کم ‌تری نسبت به پلی ‌الفین داشته اما ضخیم ‌تر و محکم‌ تر از آن است. این شیرینگ برای بسته‌ بندی انواع محصولات به کار می‌رود.

فیلم استرچ چیست؟

فیلم استرچ یا پوشش کششی نوع دیگری از نایلون های بسته بندی است که با استفاده از مواد پلیمری ساخته می ‌شود. این نوع نایلون با استفاده از دستگاه پالت بند به دور محصولات پیچانده می ‌شود. میزان ضربه پذیری و کشسانی فیلم استرچ بسیار بالاست و بسته بندی محصولات با این نوع نایلون از سرعت و دقت خوبی برخوردار است. برای استفاده از نایلون استرچ هم می توان از دستگاه پالت بند استفاده کرد و هم اینکه نایلون را به صورت دستی دور محصولات پیچاند. با توجه به سبک بودن بسته بندی های نایلون استرچ جا‌به‌جایی محصولات بسیار راحت خواهد بود.

مزایا و کاربرد فیلم استرچ

محصولات بسته‌ بندی شده توسط فیلم استرچ، به خاطر وزن پایین این فیلم، از سبکی و راحتی در جابجايي برخوردار هستند. این فیلم به خاطر مقاومت بالایی که دارد، برای جابجایی نیاز به تجهیزات خاصی ندارد بنابراین می ‌توان گفت هزینه انتقال محصولات بسته ‌بندی با فیلم استرچ پایین است. از دیگر ویژگی‌ های مهم فیلم استرچ می ‌توان به شفافیت و قدرت چسبندگی بسیار بالای آن اشاره کرد. به همین دلیل است که در بسته‌ بندی انواع مواد غذایی نیز کاربرد دارد.

انواع نایلون شیرینگ

از جمله عواملی که می ‌توانند باعث ایجاد خسارت در محصولات شوند، عوامل محیطی مانند رطوبت، آب و گردوغبار هستند. فیلم استرچ‌ ها با پوشاندن کامل محصول، از ورود این عناصر به داخل بسته‌ بندی، جلوگیری می ‌کنند. به خصوص اگر محصولات برای مدت زمان طولانی در انبار نگهداری می‌ شوند، باید از یک لایه حفاظتی مناسب برای آنها استفاده کرد.

شما برای بسته ‌بندی کالاهای تولید شده خود به وسیله این روکش پلاستیکی محکم، هیچ محدودیتی نداشته و می‌ توانید از فیلم استرچ‌ ها برای بسته‌ بندی انواع مختلف محصولات با هر ابعاد، شکل و وزنی، استفاده کنید. حتی انواع مبلمان و وسیله‌ های خانه را نیز می ‌توان با استرچ پوشاند تا هنگام اسباب کشی، کاملاً سالم باقی بمانند.

انواع فیلم استرچ

فیلم استرچ‌ ها دو نوع اصلی فیلم استرچ دستی و ماشینی دارند که هر کدام به صورت زیر هستند.

فیلم استرچ دستی

 این نوع فیلم استرچ برای استفاده دستی به کار رفته و تنها برای محصولاتی مناسب است که حجم کمی دارند. استرچ دستی معمولاً درصد کشش کمتری دارد و برای کارگاه ‌های کوچک و مصارف خانگی مناسب است. البته برای افزایش کارایی از دستگاه استرچ پالت دستی برای این مدل می‌ توان استفاده کرد.

فیلم استرچ ماشینی

 فیلم استرچ‌ های ماشینی، در واقع برای بسته ‌بندی محصولات در حجم بالا و به وسیله سیستم‌ های پیشرفته استفاده می ‌شوند. این نوع فیلم استرچ به روش CAST تولید شده که شفافیت روکش را افزایش می ‌دهد. اگر قصد بسته ‌بندی محصول و به نمایش گذاشتن آن را دارید، می ‌توانید از فیلم استرچ ریخته ‌گری با خاصیت چسبندگی در دو طرف آن استفاده کنید. بعضی اوقات فیلم ماشینی از پیش کشیده می شود، در نتیجه کشش اولیه، فیلم مقاومت بالایی در برابر پارگی و ضربه پیدا می‌ کند.

البته استرچ را برحسب کاربرد نیز می‌ توان دسته‌بندی کرد. نوع محصولی که قرار به بسته‌ بندی آن نیز هستیم و الزاماتی که دارد، باعث شده تا استرچ‌ های مختلفی به بازار عرضه شوند. به طور مثال استرچ غذایی، مالچ، سیلاژ، مبلمان و… محصولاتی هستند که براساس الزامات هر کار، تولید می ‌شوند.

تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ چیست؟

بعد از اینکه با ماهیت کلی این دو فیلم آشنا شدید بهتر است اطلاعات خود را در رابطه با تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ کامل‌ تر کنید تا راحت ‌تر و مطمئن ‌تر بتوانید یکی از این دو فیلم را با توجه نوع کاربرد خود انتخاب کنید.

استرچ فیلم

تفاوت ظاهری و فیزیکی

با مقایسه فیلم شیرینگ و فیلم استرچ مشخص می ‌شود که فیلم شیرینگ، قطر، ضخامت و وزن بالاتری نسبت به فیلم استرچ دارد. نایلون شیرینگ همچنین در عرض‌ های کوچک‌ تری نسبت به نایلون استرچ تولید می‌ شود. نایلون ‌های شیرینگ در اثر حرارت دهی بدون هیچ‌ گونه چروک و تا شدگی،‌ به دور محصول، بسته‌ می ‌شوند اما نایلون استرچ از این ویژگی برخوردار نیست. یکی دیگر از انواع تفاوت فیلم شیرینگ و فیلم استرچ مربوط به استحکام کششی در آن‌ ها می‌ شود که ضریب کششی در فیلم استرچ بسیار بالاتر از فیلم شیرینگ است. در واقع فیلم شیرینگ، کششی هنگام بسته‌ بندی ندارد بنابراین استفاده از فیلم استرچ مقرون به صرفه نیز است.

تفاوت نحوه استفاده

یکی از نکات ظریف و بسیار مهم در مورد تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ در نحوه بسته ‌بندی محصولات با استفاده از این دو فیلم است. برای بسته‌ بندی محصولات با استفاده از فیلم شیرینگ باید به آن حرارت داده شود تا به صورت کامل به محصول چفت شود که به آن نایلون شیرینگ حرارتی گفته می شود، اما برای بسته بندی کردن محصولات با فیلم استرچ نیازی به حرارت نبوده و به راحتی می‌ توان کالاهای مختلف را بسته ‌بندی کرد.

احتمال چروک شدن بسته بندی شیرینگ بسیار کمتر از فیلم استرچ است، چراکه فیلم شیرینگ به صورت کامل از طریق حرارت کاملا فرم محصول و کالا را به خود می ‌‌گیرد. اما فیلم استرچ ممکن است کاملا شکل محصول را به خود نگرفته و در نتیجه چروک و خطوطی داشته باشد. از فیلم شیرینگ اغلب در بسته‌ بندی اولیه محصولات استفاده می‌ شود، در مقابل فیلم استرچ برای بسته‌ بندی نهایی محصولات به کار می ‌‌رود.

تفاوت کاربرد

فیلم شیرینگ به دلیل شکل‌ پذیری بیشتر برای بسته ‌بندی‌ های صنعتی و لوازم سنگین به خصوص لوازم خانگی بسیار مناسب و کاربردی است. از فیلم شیرینگ در بسته‌ بندی محصولاتی همچون قوطی‌ های رب، بطری ‌های بزرگ و کوچک آب و نوشابه‌ های پلاستیکی استفاده می ‌شود.

علت اصلی استفاده از فیلم شیرینگ این است که با حرارت دیدن کاملا شکل محصول را به خود گرفته و مانع از لغزش محصول و جابه‌جا شدن آن در داخل بسته‌ بندی می‌ شود. از طرفی از فیلم استرچ برای بسته‌ بندی محصولاتی که ابعاد بزرگی داشته و آماده حمل ‌و نقل هستند استفاده می ‌شود.

یکی از نکات بسیار ریز در تفاوت استرچ فیلم و فیلم شیرینگ امکان حک برند و طرح‌ های تبلیغاتی است. فیلم شیرینگ اغلب در ساخت نایلون‌ های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می ‌‌گیرد. از این فیلم بسیاری از شرکت ‌های تبلیغاتی در بسته‌ بندی محصولات خاص خود استفاده می ‌کنند.

فیلم استرچ با ضخامت کم برای بسته‌ بندی مواد غذای به منظور افزایش زیبایی ویترین فروشگاه ‌ها بسیار مناسب است. البته از فیلم استرچ با ضخامت بالا در بسته‌ بندی لوازم منزل، مبلمان، کارتن و… استفاده می‌ شود.

بر اساس مطالب گفته شده چون فیلم شیرینگ بر حرارت حساس بوده و با تابش حرارت تغییر شکل می‌ دهد پس از این فیلم نمی‌ توان برای بسته‌ بندی محصولاتی که در معرض تابش نور خورشید و عواملی از این قبیل قرار دارند استفاده کرد. اما در مقابل از فیلم استرچ به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت برای بسته ‌بندی برخی کالاها از جمله محصولات ویترین فروشگاهی می توان استفاده کرد.

تفاوت قیمت و کیفیت

قیمت نایلون شیرینگ و استرچ با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌ شود. عوامل مؤثر بر قیمت آن‌ ها شامل کیفیت، نوع کاربرد نایلون، وزن، ضخامت فیلم مورد نظر و مواردی از این قبیل است. به طور کلی می‌ توان گفت قیمت فیلم استرچ به دلیل‌ هزینه‌ بر بودن ماشین‌ های استرچ بندی و مخزن پخش فیلم‌ های استرچ معمولا گران‌ تر است.

تفاوت کاربرد در صنعت

در صنایع بسیاری از جمله جمع ‌کردن تعداد زیادی کارتن در پالت‌ های مخصوص و حمل آن‌ ها با لیفتراک نیاز به فیلم با قابلیت چفت شدن بالا است. در چنین مواقعی فیلم شیرینگ بهترین گزینه برای بسته ‌بندی محصولات روی پالت است.

این فیلم با جذب سریع حرارت تغییر شکل داده و محکم به محصول می ‌چسبد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که فیلم شیرینگ بر خلاف فیلم استرچ قابلیت کش بسیار بالایی را ندارد، بلکه می‌ تواند تا حد زیادی جمع شده و محصول را تا حدی تحت فشار قرار دهد. افزون بر این موارد فیلم شیرینگ در پروژه ‌های ساختمانی کاربرد گسترده ‌ای دارد.

ویژگی نایلون شیرینگ

از طرفی از فیلم استرچ برای انبارکردن محصولات غذایی در داخل سردخانه ‌ها استفاده می ‌شود. فیلم استرچ نسبت به فیلم شیرینگ مقاومت بالایی در برابر سوراخ شدن داشته و به همین جهت در بسته‌ بندی‌ محصولاتی که در محیط‌ هایی با فضای کم قرار می ‌گیرند، استفاده می‌ شود.

از فیلم استرچ بر خلاف فیلم شیرینگ در بسته ‌بندی محصولاتی همچون نان، شیرینی، میوه، گوشت، ماهی، پنیر و غذای سرخ شده استفاده می ‌شود. علت استفاده از فیلم استرچ در بسته‌ بندی محصولات ذکر شده این است که در برابر تغییرات دما هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی ‌دهد.

تفاوت در قابلیت چاپ

یکی دیگر از مواردی که موجب تفاوت بین این دو فیلم گردیده قابلیت چاپ بر روی آنها است. بر روی نایلون یا فیلم‌ های شیرینگ می‌توان به راحتی تصاویر یا لوگوهای مخصوص محصولات را چاپ کرد. در حالی که قابلیت برای استرچ فیلم‌ های صنعتی وجود ندارد. با چاپ تبلیغات بر روی آنها علاوه بر اینکه موجب زیبا سازی محصول می‌ گردد، در واقع به عنوان یک ابزار تبلیغاتی هم عمل می‌کند.

تفاوت مواد اولیه

اصلی‌ ترین تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ در مواد اولیه به ‌کاررفته در این دو فیلم است. مواد اولیه استفاده شده در فیلم شیرینگ از نوع مواد آلی و گیاهی بوده و به همین دلیل با محیط‌ زیست سازگاری دارد.

نتیجه گیری

بسته ‌بندی محصولات از مهم‌ ترین مراحل در فرایند تولید و عرضه یک محصول است. نایلون شیرینگ و نایلون استرچ جهت بسته ‌بندی محصولات متنوع زیادی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در این مقاله به بررسی فیلم استرچ و فیلم شیرینگ و نکات مهم و کاربردی در مورد این دو نوع فیلم بسته بندی پرداختیم و تفاوت فیلم استرچ و فیلم شیرینگ توضیح داده شد تا راحت ‌تر بتوانید فیلم مورد نظر خود را با توجه به بودجه و نوع کاربری خود انتخاب و خریداری کنید.

اگر شما به دنبال بهترین تولیدکننده نایلون شیرینگ برای بسته بندی محصولات خود هستید پیشنهاد ما شرکت پلی پارس تهران خواهد بود. این شرکت با بیش از 30 سال تجربه در صنعت نایلون، بهترین تولیدکننده فیلم استرچ نیز در کشور به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

Rate this post